In 2050 moet de Nederlandse economie volledig circulair zijn. Park&Charge zet al stappen richting deze doelstelling. Duurzaam opladen gaat namelijk niet alleen om groene stroom vanuit de laadpaal in je auto. Om elektrisch rijden echt duurzaam te maken, moeten we kijken naar manieren om schaarse materialen te hergebruiken en de levensduur te verlengen. Wij hebben deze visie toegepast op verschillende projecten.
Op weg naar circulariteit
Hergebruikte laadpalen met verdeelkastopstelling:
- worden met kleine aanpassingen geschikt gemaakt
- zijn kleiner en lichter dan reguliere laadpalen
- verkrijgbaar in een RAL-kleur naar keuze
Circulair laadplein in Ter Aar
Het circulaire laadplein in Ter Aar is het eerste laadplein dat Park&Charge op deze manier heeft opgezet. Na het overnemen van het EVnetNL portfolio kwamen we in het bezit van een aantal Reewoud laadpalen die helaas te verouderd waren om in hun originele vorm te laten staan. Om deze laadpalen toch nog een bestemming te geven en nuttig gebruik te maken van de spullen die we al hebben, heeft Park&Charge besloten de stalen behuizing, zonder het binnenwerk, te hergebruiken.
Voor het circulaire laadplein in Ter Aar hebben we van vier Reewoud palen met één socket, palen met twee sockets gemaakt. De paal zelf blijft zo goed als leeg; alle componenten van de palen op het plein, behalve de kaartlezer, zitten in een verdeelkast. De palen fungeren enkel als satellieten, met zo weinig mogelijk techniek, eigenlijk als een stopcontact. We hebben hiermee een robuust laadplein gerealiseerd, met een stabiel en veilig laadproces. De straatkast is namelijk beter geïsoleerd dan een laadpaal, er kan geen condens of water bij. Daarnaast wordt een straatkast ook minder vaak aangereden. Hierdoor gaat alles een stuk langer mee!
Overname 191 laadpalen provincie Gelderland
In 2013 heeft de provincie Gelderland 191 laadpalen in concessie gegeven. Het huidige Equans was hiervan de uitvoerder. Begin 2024 liep deze concessie af en bood de Provincie dit portfolio van (grotendeels) oude EVbox Public Line laadpalen aan ter overname. Park&Charge won de tender die hiervoor werd uitgeschreven en zette hier in op een zo veel mogelijk circulaire oplossing.
Vaak worden de laadpalen na het aflopen van een concessieperiode in zijn geheel vervangen, maar de concessie sloot in dit geval het behoud van laadpalen niet uit. Park&Charge deed het voorstel om de laadpalen up to date te maken met minimale aanpassingen. Vanaf 25 juni 2024 nam Park&Charge stapsgewijs de 191 laadpalen over en verving alleen de onderdelen van de palen waar dat nodig was. De stalen buitenkant van de laadpalen bleef hetzelfde, waardoor we geen nieuwe fundamenten en staal hebben hoeven gebruiken.
Refurbishen van het EVnetNL portfolio
In 2020 nam Park&Charge het EVnetNL portfolio over; het oudste EV netwerk van Nederland. Dit netwerk bestaat uit ruim 20 verschillende type palen, waarvan er veel verouderd waren en soft- en hardware matig niet meer ondersteund werden.
Uit duurzaamheids overwegingen kozen we er in 2020 voor om deze laadpalen waar het kon een tweede leven te geven. Dit ging niet zonder slag of stoot, maar uiteindelijk hebben we een stukje historie nieuw leven kunnen geven en zijn de palen weer goed voor 10 jaar exploitatie.