Sinds juli 2020 is EVnetNL onderdeel geworden van Park&Charge. Met de overname heeft Park&Charge 1650 laadpunten toegevoegd aan het huidige, snelgroeiende portfolio. De EVnetNL laadpalen staan, net als de laadpalen van Park&Charge, op publieke plekken door heel Nederland.
EVnetNL door Park&Charge
Basisnet publieke laadpalen sinds 2009
EVnetNL is een initiatief van de Nederlandse netwerkbedrijven en begon al in 2009, toen nog als stichting e-laad, met het plaatsen van gratis publieke laadpalen voor elektrische auto’s. Door een basisnet van publieke laadpunten aan te leggen wilden ze het kip-ei-probleem van elektrisch rijden doorbreken en onderzoek doen naar de impact van het laden op het stroomnet.
Iedere gemeente kon een aantal gratis laadpunten van stichting e-laad op strategische plekken laten plaatsen en inwoners die elektrisch gingen rijden konden een publieke laadpaal in de straat aanvragen in deelnemende gemeenten.
In 2014 splitste de stichting e-laad in ElaadNL en EVnetNL. ElaadNL werd het kennis- en innovatiecentrum voor het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s met een focus op onderzoek naar Smart Charging. En EVnetNL verzorgde het beheer van het bestaande basisnet van toen bijna 3.000 publieke laadpalen voor elektrische auto’s.
Na een aantal jaren als zelfstandig bedrijf is EVnetNL in juli 2020 dus opgenomen binnen Park&Charge en heeft daarmee een vaste plek gekregen binnen ons bedrijf.
Refurbishing van het oudste EV netwerk van Nederland
Door de jaren heen zijn er ruim 20 verschillende typen laadpalen in het land gebruikt. Binnen het EVnetNL portfolio zijn al deze typen vertegenwoordigd. Veel van deze palen zijn verouderd, hebben onderdelen die niet of zeer slecht verkrijgbaar zijn of worden niet meer ondersteund vanwege oude software.
Uit duurzaamheidsoverwegingen en denkend vanuit een circulaire economie hebben wij ervoor gekozen om de palen niet zondermeer te vervangen maar waar mogelijk te refurbischen en daarmee te voorzien van een 2e leven. Zowel hardware als softwarematig hebben wij tal van uitdagingen overwonnen en het netwerk is na deze operatie weer goed voor (minimaal) 10 jaar succesvolle exploitatie.